Voeding ter ondersteuning

Voeding speelt een ongelooflijk belangrijke rol als ondersteunende factor wanneer je borstkanker hebt. Niet alleen om zo goed mogelijk door de verschillende behandelingen te komen, maar ook als preventieve werking voor het vervolg. Helaas kun je de redenering niet omkeren en zeggen dat voeding een oorzaak is geweest van het ontstaan van (borst)kanker. Dit soort een-op-een relaties zijn zelden aan te wijzen en in de meeste gevallen zijn verschillende factoren in hun combinatie verantwoordelijk geweest. In het boek wijd ik een heel deel aan voeding en alhoewel ik ook daar zo praktisch mogelijk heb proberen te zijn, is er nog heel veel aanvullende informatie te geven.

Daarom vandaag 7 tips in wat je kunt eten om jezelf te helpen. Deze tips zijn opgesteld door dr. William Li, die zijn leven wijdt aan het onderzoek naar angiogenese; dit is het vermogen van o.a. tumoren om bloedvaten aan te leggen zodat ze van voedsel worden voorzien. Als je er achter komt hoe je dit proces kunt stoppen, sterft de tumor af en is daarmee het gevaar grotendeels geweken. Li kwam er achter dat bepaald voedsel een groter vermogen hebben om dit proces van angiogenese te remmen of te stoppen. Zijn TED-talk hierover is inmiddels al meer dan 4 miljoen keer bekeken.

Zeven tips om kankercellen te slim af te zijn met voeding

  1. Wees kieskeurig qua soort groente of fruit. Red Delicious en Granny Smith appels hebben twee keer zoveel kankerremmende stoffen dan Fuji of Golden Delicious appels. San Marzano tomaten bevatten van alle tomatensoorten de meeste kankerremmende kwaliteiten. De AH verkoopt ze in blik. Witte druiven uit koelere klimaten (Nederland!) hebben meer kankerremmende stoffen dan die in warmere gebieden.
  2. Broccoli kiemen bevatten nog meer goede stoffen dan de gewone broccoli. Je kunt ze makkelijk over je salade of in je smoothie strooien.
  3. Beweeg het theezakje. Zodra je thee in een zakje op en neer beweegt in je kopje of theepot, komen de goede stoffen in (groene) thee nog meer vrij.
  4. Kook je tomaten. Wanneer je tomaten kookt (bijv. in olijfolie) komt er meer lycopeen vrij en dat remt de tumorgroei. Hoera voor zelfgemaakte pastasaus.
  5. Kauw op je bladgroente. Wanneer je bladgroente zoals spinazie en boerenkool eet, kauw dan heel goed. Daarmee komen enzymen vrij uit die groenten die weer de aanmaak van nieuwe bloedvaten verhinderen.
  6. Neem gefermenteerde sojaproducten op in je voedingspatroon. Gefermenteerde sojaproducten als tempeh en miso bevatten veel goede stoffen.
  7. Kies minstens 1 kankerremmend stuk fruit, groente of ander ingrediënt per maaltijd. Zo telt het lekker op.

Voor de oorspronkelijke bron van dit bericht, zie de website van Food Revolution.